Orlando

17 Feb

Dags för lite uppdatering från vår resa till Florida!

Vi åkte alltså i början januari med ett direkt flyg till Miami. Flyget dit alltså, SÅ duktiga barn. Det var faktiskt första gången på 4 år som jag inte reste med ett barn i famnen! Det kändes stort. Vi hade dessutom världens lyx, eftersom vi reste Bussiness class. Det var första gången för mig på sådana lyxigheter och man kan ju ärligt säga att det var roligt att flyga det där 10 timmars flyget med barnen.

Vi hade först tänkt stanna i Miami första natten, men ändrade oss i sista stund och beslöt oss att köra upp till Orlando ännu samma kväll som flyget landade. Det var en miss på två plan 1. Barnen somnade såklart i bilen till sin nattsömn redan kring 18-tiden och 2. Det är inte roligt att köra i kålmörker så många timmar. Det finns knappt någon vägbelysning vid motorvägarna, så det var verkligen bäckmörkt. Och mörkret lade sig också tidigare än vi kommit ihåg. Ingen skymning som här hemma utan kolsvart på en kvart typ. Men vi klarade oss bra fram ivarjefall. Ingen större nöd på oss!

Första natten i Orlando bodde vi på Hilton Grand vacations at tuscany villas. Vi skulle egentligen bokat en natt till Westgate Lakes Resort & Spa som vi bokat till de andra dagarna i Orlando men då kostade en extra natt där plötsligt lika mycket som tre nätter så då tog vi ett annat hotell istället. Både hotellen hade stora rymliga rum eller svitar kallades det väl egentligen. Dock var Westgate Lakes resort helt otroligt stort komplex där man ungefär fick ta bilen om man hade ärende till receptionen, kanske inte helt i min smak sen slutligen ändå. Men boendet var fint på båda ställena.

I Orlando, eller egentligen precis utanför Orlando besökte vi LegoLand som jag ger tummen upp till. Inte lika dyrt som disney-attraktionerna men verkligen kul ställe! Det fanns allt från duplo-village med tåg att åka till Safari, karusell och berg- och dalbanor. Det fanns också en show med pirater och legogubbar nere vid vattnet som så fin! Vattenskotrar och fina konster i vattnet och pirater som skjuter med kanon. Hela familjen satt och tittade på. Stark rekommendation.

Florida mall var vi också två omgångar till. Första gången en regnig söndag, det var en miss. Det var så proppat med människor att man knappt kunde ta sig fram där. Men andra gången åkte vi dit genast då de öppnade och det var lyckat. Barnen fick leka på den tomma lekplatsen och vi turades om med lite shopping. På Florida mall finns bl.a. världens största m&m:s butik som var helt kul attraktion.

Sedan åkte vi också till Magic Kingdom, vi ville ju se slottet. Hade läst någonstans ifrån att det lönar sig att vara på plats genast på morgonen då det öppnar. Pah, det var en riktigt miss. Det hade varit mycket bättre att åka på eftermiddagen. Då hade man kommit lagom för att se den stora paraden och så hade vi sluppit alla enorma köer. För det var köer alltså. Först kö in till parkeringen, sedan kö för att ta sig till skjutsen till första porten. Sedan kö för att ta sig till monorail eller båt till den riktiga ingången. Sedan kö för security check. Sedan kö för att få komma in till magic kingdom. Och sedan slutligen ännu kö för att hyra en extra vagn åt oss. Men sedan! Sen kom vi lagom för att se fin show utanför slottet med Peter Pan och prinsessor och prinsar.

Det var ungefär en timmes kö till de flesta åk, och vi hade lite missat att vi faktiskt skulle ha haft fastpass men det gick upp för oss lite väl sent då man inte mera orkade så mycket. Men vi åkte Dumbo! Där fanns ett system där man barnen kunde leka medan man väntade på sin tur. Man fick en bricka som pipare sedan så det var dags att ställa sig i kön när den egna turen närmade sig. Mycket fanns det att se och förundra sig över. Lite dåligt måste jag säga att de hade kartor och information över lag till förfogande. Legoland var mycket bättre på detta faktiskt! Men sannerligen en upplevelse var det ju. Men som sagt mina tips här: kolla upp det där med fastpass, och skippa köandet på morgonen och åk på eftermiddagen istället!

Efter fyra dagar i Orlando så åkte vi vidare till Cape Coral, fortsättning följer i ett nytt inlägg.