Spänningshuvudvärken

29 Okt

Jag har länge lidit av såkallad spänningshuvudvärk. Jag minns att jag redan i högstadiet kunde gå omkring med en envis huvudvärk i en veckas tid, ingenting hjälpte. Efter att jag fått barn har huvudvärken gradvis blivit värre. Det är egentligen inte så konstigt om man tänker på graviditet, amning, bära barn upp tre våningar och övergång till kontorsjobb. I samband med yngre barnets dagisstart och nytt jobb fick jag mitt livs första migränanfall förra hösten.

Diagnosen migrän fick jag vid årssiftet. Hos mig är migränen starkt kopplad till spänningshuvudvärk. När spänningshuvudvärken håller i sig en längre tid (läs:dagar) så stiger min stress i kroppen eftersom det är svårt att jobba, ljus- och ljudkänsligheten blir skarpare för varje dag och det är svårt att sova med bultande tinning, i värsta fall leder detta slutligen till ett större migränanfall.

I januari fick jag via arbetsplatsen en remiss till selkäcenter som löste upp alla otroliga knutar. Innan det hade jag haft huvudvärk dagligen under en månads tid. 

Allt var länge riktigt bra men efter att jag återvände till jobbet efter lång semester började mina fingrar domna och det gick inte om. Det utreddes fram och tillbaka och efter en nervbaneundersökning har jag fortfarande domnade fingrar men vet nu att problemet ligger i högra armbågen och orsakas av mitt jobb. Min arm blir bara sjukare och huvudvärk och migrän har gjort comeback.

Är nu sjukledig några dagar för att ligga med utsträkt arm men inser att jag måst börja jobba ordentligt för att slippa spänningar och annat jobbigt. Tips på det?

Yoga är bra för min livssituation som är ganska krävande just nu. Skall testa migränyoga och beställde också boken hem! Tänkte försöka börja med afro (dans) igen också. 

 

Testade också aerialyoga och tyckte om det! Det utlöste dock en vidrig huvudvärk fast det i stunden var skönt att hänga upp och ner.  

Edit: det blev nu inte så mycket vila under min sjukledighet eftersom 4-åringen är hemma med enterorokko. Mitt huvud exploderar snart av huvudvärk så nu har jag bokat in en tid hos en ”jäsenkorjaaja”. Någon som har erfarenhet? 

3 svar to “Spänningshuvudvärken”

  1. Anki 31 oktober, 2015 den 08:09 #

    Oj oj! Låter inte alls trevligt det där. 😦 Jag misstänker kanske att du har alldeles för mycket på gång i ditt liv just nu som gör hela situationen med huvudvärk och stress ännu värre. Hur du ska ta dej ur det vet jag tyvärr inte. Du skulle absolut behöva få mera tid för dej själv, men vet ju hur svårt det är att hitta den tiden. Önskar dej allt gott och hoppas att du snabbt nu får bukt med huvudvärken/migränen. Kram!

  2. Linda 2 november, 2015 den 05:11 #

    Oj nej.. Hjälper ju inte direkt att barnen e sjuka sen samtidigt man e själv sjukledig. Hoppas du får armen i skick – kan du få remiss till fysioterapi el dyl? Kolla att alla arbetsredskap är i skick?
    Kram vännen, hoppas det underlättar snart!

  3. Ins 23 november, 2015 den 01:47 #

    Medi yoga. Kolla https://www.facebook.com/My-Yoga-549677301786804/info?tab=page_info
    Finns på Jägaregatan

Kommentera

