Tallinn

4 Aug

Sista semesterveckan åkte vi till Tallinn. Med Linda Line express var vi framme på 1h 40 minuter, hur smidigt? Väl framme blev det lunch innan incheckning på Sokos Hotell Viru. Hade ett familjerum, som inte helt svarade den beskrivningen som jag gjort bokningen på men det funkade. Rummet hade våningssäng, mikro, kylskåp, muggar och tallrikar för barnen, potta och annat barnvänligt. Plus för centrala läget, minus för det lite unkna rummet som annars nog var väl anpassat. Tråkigt nog var jag vaken halva natten eftersom det hördes dunka-dunka natten igenom till vårt rum, så minus för det.

Första dagen gick vi mest omkring, pojkarna åt supergod ekologisk glass på Viru keskus 3vån där det finns ett Café inne i en bokhandel. De rekommenderar, hann aldrig själv dit men skulle ha varit sugen på en prosecco-rabarberglassen!

Vi åt middag på Rataskaevu 16 i gamla stan, supergott bröd som är bakat på restaurangägarens mormors recept! Barnportionerna var super, både till pris, utseende och smak, vår mat var också bra. Det fanns en mini lekhörna inne som barnen lekte i när tiden blev lång i väntan på maten. Lönar sig att boka bord, vi fick ett bord utomhus av en slump. Även om stället annars är rätt barnvänligt så tog det ganska länge för maten och efterrätten att serveras, så litet minus för det.

Andra dagen gick vi omkring i gamla stan och så besökte vi Lennusadam. Stor tumme upp! Man kunde pröva på en hel del, gå in i känna, pröva kläder, styra radiostyrda båtar och på hur det känns att flyga med litet plan osv. Förutom de fina utrymmena inne så fanns det farttyg ute som man fick besöka och en liten lekpark med samma tema.