Att ta hand om sig själv

4 Jun

Jag är för tillfället sjukledig för att vila ut mig själv, landa i allt det som händer runtomkring. I verkligheten så är det svårt eftersom sjukvården här hos oss i Finland har verkligen stora brister. Det hade jag inte trott innan jag själv hamnade mitt i detta pga sjuk förälder.  Det betyder att jag alla dagar får tampas med nya problem som har att göra med att sjukhusen inte kommunicerar med varandra, att alla bara sköter sin egen del, att vänta tusen år på svar, att överklaga, att fixa räkningar som är fel, att luska ut ansvariga läkare, patiensombudsmän, avgiftstak, hemvård, sjukhusvård, hemskickade av patient utan rörelseförmåga, åka ambulans, magnetröntgen, hålla reda på allt eftersom ingen tar ansvar, ja, det tar aldrig slut. Förutom det så måste man hinna ta hand om egna familjen också. Och sig själv.

Mitt i allt detta är det verkligen svårt att vila ut. Man går ständigt och väntar på att någon skall ringa. Man somnar visserligen som en stock genast då barnen har somnat men vaknar kring 02 och kan inte släppa alla tankar. Men man gör så gott man kan. Det är inte mycket det, men något i varje fall.

Under veckoslutet åkte vi vuxna iväg på ett barnlöst dygn. Tog in på hotell, gjorde i ordning oss i lugn och ro, tog en drink och åt god mat, sov gott, åt hotell frukost och sov lite till. Bara en sån sak.

Hotell Haven är ett fantastiskt hotell 

  Testade Glam glow masken äntligen! Köpte den från taxfreen på båten för en månad sedan.

  

En drink och något smått att äta på Presto innan det blev middag på Savoy. På Savoy har dom fin vy över staden och den ger helt tydligt ett litet tillägg på matens pris.  

    

Kommentera

