Om barns självkänsla

4 Okt

Det har blivit en lång paus igen här på bloggen, varje gång jag skall uppdatera händer något som jag måste ta itu med genast. Skall tömma kameran på de få bilder vi har från september och uppdatera hela månaden på en gång, snart. Riktigt snart.

Förövrigt har jag på senaste tiden funderat väldigt mycket på barns självkänsla och vilken roll vi vuxna, inte enbart föräldrar utan också andra vuxna har, då ett barns självkänsla tar form.

Speciellt mycket har mina tankar snurrat kring avhämtning av barn på dagis och på vilket sätt det sker. Kan ni inte berätta hur ni har det på era barns dagis?
Jag själv har alltid (jag har jobbat på dagis innan jag själv hade barn) varit av den åsikten att avhämtningen av barn skall vara en positiv upplevelse för barnet och inte en stund då man framför barnet går igenom dagens negativa händelser. Någonstans upplever jag att återseendet med föräldern skall få vara en stund fylld av lycka och inte en stund av skam för barnet då man går igenom anpassningssvårigheter som barnet har. En kort pratstund där barnet inkluderas om dagen räcker gott, och sedan kan man sköta det övriga på något annat sätt. Detta är alltså min personliga åsikt.

Jag har hört att endel sköter detta genom kontakthäften och andra genom att från början vänja barnen till att föräldrarna byter några ord vuxna emellan. Hur gör ni?

med-kansla-for-barns-sjalvkansla

”Med känsla för barns självkänsla” av Petra Krantz Lindgren ligger på listan med böcker jag skulle vilja läsa.

4 svar to “Om barns självkänsla”

  1. Linda 4 oktober, 2014 den 03:59 #

    Vi har nog sådant sätt på barnens dagis att ifall det har hänt något som de vlil nämna om (bråk, bus, svårigheter el. annat nämnvärt) så sker det vuxna emellan. Barnet kan leka ute/inne och vuxna får prata i lugn o ro vad som hänt. Det här tycker jag är en nog ett bra sätt, för då kan jag själv diskutera med/fråga barnet om vad som hänt och hur barnet upplever det. Oftast har jag sedan återkommit med personalen att om det blivit bättre/skett förändring i barnets beteende osv. Personlig kontakt är nog viktigt, eftersom jag själv är nog intresserad hur barnens dag gått.

    • pompolina 23 oktober, 2014 den 07:07 #

      Jo, jag hoppas nog att alla är intresserade över hur barnen haft det under dagen 🙂 Och tycker det är helt jätte bra att ni har det så som ni har på ert dagis!

  2. Sofia 14 oktober, 2014 den 08:09 #

    Bra inlägg. Jag tycker precis som du och som helt oerfaren i dagissammanhang fick du mig att inse att jag faktiskt kan kräva något annat än den där stunden av skam. Det senaste avsnittet av Cirkus Familj handlar lite grann om just alternativ också. Jag tror att det är många som aldrig förstår att ifrågasätta dagisets rutiner (som i vårt fall är att rada upp lite positivt och allt negativt medan barnet i famnen blir synbart ledset). Barn är trots allt olika, allihop.

    • pompolina 23 oktober, 2014 den 07:13 #

      Jag har helt missat Cirkus familj, har nog några avsnitt som jag spelat in men har inte ännu blivit av att kolla på dem. Måste göra det 🙂 Det kan ju vara så svårt ibland. Jag försöker nog hålla mig från att kritisera onödigt men i sådana fall som man som förälder påriktigt har en synpunkt om vad som kunde underlätta allas vardag tycker jag att det är viktigt att man blir tagen på allvar. För vår del blev just detta att sluta rabbla upp kritik framför barnet det avgörande. Synd bara att det inte togs på allvar de första två gångerna jag tog upp detta. Men, huvudsaken är ju att allt är bra nu!

Kommentera

