Sommarlovet

1 Jun

Vi har tagit sommarlov från dagis, första lediga dagen var helgen mitt i veckan och då åkte vi till Sibbo. På agendan stod bl.a. fotografering med samma rekvisita som alla barnbarnen blivit fotade med i ungefär samma ålder.

DSC_0118

På fredagen åkte jag på tumis med Vincent till Snadi stadi. Han hade samlat såpass många ”pottmärken” att det var dags för belöning. Han valde själv att åka buss dit, för det är något av det bästa han vet.

photo1-4

 

Lite skärrad är jag över hur endel av barnen betedde sig på platsen, jag skulle aldrig lämna små barn utan uppsyn och sätta mig i kaféet istället för att vakta barnen. Nu var det t.ex. några barn i (ca.4-åringar) som kom och riva i mig och krävde pengar! En annan i samma ålder kastade bollar på andra barnen och MIG trots att jag flera gånger sade till åt honom att sluta. Inga föräldrar syntes till och han vägrade svara på med vem han var där, härjade bara på som en galning. Det slutade med att jag fick gå efter personal som efter många om och men fick reda på att han var där med sin mamma, som bekvämt nog hade satt sig i kaféet hon med. Usch, vad jag blir sur på folk som har noll koll på sina barn.

2 svar to “Sommarlovet”

  1. tovela 2 juni, 2014 den 05:09 #

    Hej! Har för en tid sedan börjat läsa din blogg (hittade den via Taikuri-Dannis sida). Jag tycker det är så roligt att läsa bloggar där skrivaren har barn i ganska samma ålder (mina pojkar är 4 år och näääästan 6 år).

    Ville bara kommentera detdär om barnen på SnadiStadi (eller Hoplop eller andra liknande). Jag har tyckt precis samma. JAG vågar inte lämna våra barn utan uppsikt. Där finns så mycket barn – i samma ålder men även äldre – som beter sig som… rackarungar. Skuffar andra barn åt sidan med våld, retas, kastar saker osv. Föräldrarna ser man inte någonstans (troligen sittande någonstans med en bok eller mobil). Jag har sagt på skarpen åt några barn – de tittar bara förvånat på mig och fortsätter kanske med sitt beteende. Då försöker jag lirka våra barn bort från det stället – men även det är så fräckt mot dem som inte gjort något… 😦

    Jag vet att jag sagt att jag väntar på den tiden då man kan släppa sina barn där fritt och leka, men jag undrar nog när den tiden kommer… Och då den tiden kommer, så attan så jag skall säga på skarpen åt mina barn hur man beter sig där! De verkar nog kunna bete sig (jag släpper ju nog dem ”ensamma” i klätterställningarna osv (men jag är på nära håll och håller ett öga på dem), men sen vet man ju inte vad som kan hända då föräldern vänder ryggen till… Även de snällaste vill ju utaman sina gränser 😉

    Men ja, ett långt svar, som var meningen att vara kort ”aargh, jag förstår dig precis” 🙂

    • pompolina 10 juni, 2014 den 05:08 #

      Roligt att du läser! Och precis som du säger så kan ju även de snällaste hitta på ngt när man inte ser, och därför tycker jag att man åtminstone kan hålla ett öga på sina barn. Helt samma i lekparken nära oss, massa barn som gör precis vad de vill och inga föräldrar syns till. Grrrrr.

Kommentera

