Två veckor i Thailand

31 Jan

Här kommer nu äntligen ett superlångt inlägg om vår resa till Thailand.

Flygen gick över alla förväntningar. På dit vägen var planet försenat ganska många timmar men vi fick veta det redan föregående dag och det passade oss egentligen mer än väl eftersom vi hann med dagssömn hemma. Vi hade bokat platser i comfort class dvs lite mera benutrymme. Det var riktigt bra, V rymdes bra och stå och leka lite på golvet vid våra ben. Dock tyckte jag platserna var extra smala, det var svårt och obekvämt att amma.

Lämnade i sista sekunden hemma en mjuk liggdel till vagn som jag hade tänkt kunna placera delvis ”under stolen” och ha Novalie och sova i och tur det. Det skulle inte ha lyckats eftersom det satt en metalldel under stolen som förhindrade det.

Det som vi inte hade bokat var specifika sittplatser. Det resulterade i att vi fick två sittplatser brevid varann och en på andra sidan gången. Båda vägarna. Vi borde ha bokat sittplatser i mitten där det fanns 4 platser på rad, det skulle ha underlättat massor t.ex. Vincents sovande. Nu kunde han inte sova med huvudet i famnen på mig eftersom jag hade Novalie i famnen som behövde ammas med jämna mellanrum. Ville inte heller sitta på den ensamma platsen på andra sidan gången just för amningen, jag vill inte så gärna ha någon främmande fast i när jag drar fram bröstet.

Dit flyget var ett nattflyg och det gick smidigt eftersom de släckte ljusen på planet. Vincent ville dessutom själv börja sova redan innan de släckte!

Tillbaka flyget var ett dagsflyg och dessutom längre. Nästan 12 timmar och väckning hade vi 04.30 för att ta oss till flygplatsen. Det var tungt men barnen klarade det fint. Underhållning som vi hade med på flyget var i-paden son var laddad med barnserier från viaplay, några filmer och några nya appar (se pappas appar för bra tips). Färgkritor, målarböcker och pysselböcker med klistermärken var också bra underhållning. Olika små snacks hade jag också packat ner: små salta figurkex, russin och andra torkade frukter, yogurthallon-bollar, muminkex och xylitolpastiller. På dit resan behövde vi knappt något av detta, men nog desto mer på hemvägen.

Laddade med kvällsgröt före flyget. Att mata baby på flyget är… ja, ganska utmanande och klåttigt.

Vårt resemål var Si Kao, som ligger ungefär 1,5 timme ifrån Krabis flygfält. Vi var framme på en dryg timme med den minibuss som vi delade med ett äldre par. Bekvämt men en rätt guppig färd med baby i famnen. Det gick undan, om man säger så.

Vårt hotell Anantara Si Kao var ett fint hotell på en orörd strand. Rummena var stora (47 kvadrat) och vi hade mycket smidigt bokat ett rum med terass på 1:a våningen med tanke på vagn. Stranden var lång och öde, tyvärr var det stundvis svårt att simma pga tidsvattnet då havet helt enkelt rullade iväg. Stranden var fylld av fina snäckor, och Vincent tyckte om att plaska på vid vattenbrynet. Jag själv tyckte om att springa en länk på stranden på kvällen.

DSC_0509 DSC_0526

Solnergångarna var fantastiskt fina

Ibland hälsade ett gäng lokala kossor på oss på hotellområdet

Här är bild på när havet rullat iväg

På hotellet fanns flera pooler, två för småbarn, en större med en liten vattrnrutchkana och längre bort lite i gömman fanns en lugn pool för vuxna. Hur perfekt är inte det?

Överlag var jag överväldigad över Thailänningarnas barnvänlighet. Novalie var i famnen på en hel massa olika Thailänningar som ville hålla henne. Bl.a. På ön som vi åkte till höll en kvinna henne hela den tiden som jag åt lunch. Mycket uppskattat.

På hotellet fanns förutom Bamseklubb, hotellets egna lekrum med aktiviteter hela dagen. Över 4-åringar fick man lämna på Dugong-klubben medan yngre skulle ga förälder med men fick delta i aktiviteter. Självs lekrummet var jätte fräscht och stort med enbart leksaker av trä. Det fanns allt från mikråvågsugn till tvättmaskin och korgstånd, dockhus och tågbanor och lyftkranar. Några cyklar och andra gungor fanns också. Det var nog det finaste lekrummet jag sett. Varje dag fick man också följa med och mata fiskarna som bodde i utebassäng. Våra barn är för dmå för bamseklubb men Bamse hälsade på med jämna mellanrum. Det var t.ex. Bamseparad några gånger i veckan och Vargens eller Lilleskutts vattengymnastik till gangnam style. Gratis danslektion dagligen som deltagarna uppträdde med på kvällen då det var clownen cocos minidisco. Vissa dagar gjorde clownerna ballongfigurer åt barnen vid poolen och så ordnades det poolbingo också. På kvällen fick barnen hämtat milk and cokies till rummet. Ja, det var helt enkelt ett jättebra ställe att bo på med barn.

Kramkalas med bamse & Co

Några bilder från fina lekrummet

Laddar med mjölk som ”the milk man” hämtat till vårt rum

Mata fiskar

Hotellet hade tre egna båtar som man kunde åka med gratis till ön Koh kradan. Det var populärt så det gällde att boka sin plats i god tid. Det fanns flytvästar också till barn (Inte till så små som Novalie, tur att att vi hade med en egen). Vi åkte till ön och det gick riktigt bra med baby. Då vi skulle åka tillbaka blåste det ganska hårt och jag var faktiskt livrädd att Novalie skulle bryta nacken så hårda och skarpa smällar var det ute på havet. Tur så var det bara en väg på ca. 30 minuter och N sov hela vägen.

Det började plötsligt blåsa rätt hårt

Novalie anande nog att det skulle bli en guppig färd i blåsten, det gjorde inte jag här ännu

Det tråkiga med hotellet var att det på finnmatkats webbsida stod att det finns några enstaka lokala restauranger nära hotellet och mera i pak meng som ligger ca. 3 km ifrån. I verkligheten fanns det inte något närmare än 3 km. Det blev alltså en hel del mat på hotellet som nog hade 4 olika restauranger men kvaliteten på maten var väldigt varierande. En av restaurangerna var t.ex. Buffé och den kostade över 20 euro per person och innehöll inte dricka. DYRT! Vi hade också lite problem med maten den första veckan. Det kom fel beställningar och en gång bäntade vi 2 timmar på maten. Vi klagade över det och det skedde faktiskt en förbättring sedan. Vi beställde ganska ofta mat till rummet och åt på terassen. Funkade bäst så för alla parter tyckte vi. Det gick smidigt och kostade inte extra.

Whatever works…

Lunch på beach house, vår stammis

Vi åt oftast ute på terassen men detta var en kväll som det var extra mycket myggor så vi åt inne på rummet istället

Ett bra exempel på hotellets prisnivå är att det kostade 200 bht att tvätta en skjorta på hotellet medan det i pak meng kostade 80 bht att tvätta en stor påse med hela familjens kläder.

I Pak meng var man ganska uttittad eftersom där rörde sig främst lokala människor. Minst hälften billigare var allting ifall man åkte till pak meng. Eftersom det inte var någon turisthåla fanns inga massage eller skönhets salonger där. Man fick betala hotellpris om man ville gå på spa.

Vi åkte på resa med vår familj dvs mamma, pappa och två barn och gissa hur många gånger jag önskade att jag hade haft råd att betala med barnens mommo eller famo. Nå MÅNGA. Hotellet erbjöd nog barnvaktsservice, amvände dock aldrig den. Den skulle ha kostat 500 bht, alltså kring 12 euro per timme per barn.
Vi turades dock om så att båda av oss vuxna fick en stund för sig själv ibland. Jag drog ut och springa och tog pedikyr medan min sambo gick på gym och massage. Funkade för oss. Men visst, det är en liten skillnad att resa med två barn. Speciellt då ena av dem är en baby på 5,5 månader.

Hur klarade barnen värmen då?
Novalie var nog lite chockad över värmen den första dagen, men det fixade sig fort. Hon tyckte att det var skönt att bada i poolen och svalka sig där. I solen kunde hon givetvis inte vara men trivdes helt bra i skuggan på en handduk.
Båda barnen sov dagssömn inne. Det var svalare och de sov bättre då. Vincent ville själv och sova och somnade på nolltid så värmen gjorde nog sitt. Vi hade vår terass helt vid poolen så gissa om det harmade att vi lämnade gråtlarmet hemma!

Maten
Till Novalie hade vi mat med oss för två veckor och det var riktigt bra för det fanns bara någon enstaka burk barnmat till salu på plats. 10kg extra blev det med hennes gröt, fruktpuréer och lunch. Gröten hade vi med i färdiga tetran eftersom det var enklare att ta med och mata på restaurang. Slutligen åt hon gröten mestadels på rummet morgon/kväll så flingor skulle ha funkat lika bra. Frukt hade vi med i ”mjuka” förpackningar eftersom glasburkar väger så mycket mera. Mjölk hade vi inte med oss eftersom typen vägrar flaska fortfarande, det var amning som gällde hela resan. Vincent åt samma mat som vi eller något från barnlistan med varierande framgång. Ganska kräsen med maten var han nog, men det är inget nytt i sig. Mycket frukt slank det i varjefall ner.

Det var nog en väldigt lyckad resa på alla sätt, längtar tillbaka. Två veckor gick i ett huj, och vi hade gärna stannat ännu minst en vecka. Ingen blev sjuk heller utan alla var friska hela resan.

En dag åkte vi till Akvariet som låg dryga 10 km från vårt hotell. Lyckat!

Sjölejon ställde till med show!

Fick en fråga angående barnsäng på resan. Vi har aldrig haft med resesäng när vi varit på resa utan det har hotellet fixat. Oftast brukar det vara en standardmodell av resesäng, som kan vara småjobbiga om man har barn som vaknar mycket och de skall fiskas upp från sängen. Det här hotellet hade en fantastisk säng som man dessutom kunde fälla ner ena kanten på och då var den på perfekt nivå brevis sängen. En suddig bild på sängen ovan. +++++

Var det värt att åka så lång på semester med två små barn? JA, alla gånger och om igen! Det var fantastiska två veckor med värme, sol, strand, poolhäng och annat kul. Att dessutom slippa tänka på matlagning och andra måsten här hemma, det var så behövligt.

5 svar to “Två veckor i Thailand”

1. http://muffinaround.com 31 januari, 2014 den 06:08 #

Vad roligt att läsa att ni haft en lyckad resa! Det ger hopp åt oss andra 🙂 Ser ut att ha varit ett riktigt paradis.

Vi funderar för tillfället om vi skulle våga åka till Thailand med en 2,5åring nästa vinter. Vi har inte kommit fram till något ännu 🙂

• pompolina 3 februari, 2014 den 10:16 #

Ja, man vet ju aldrig med de där små krabaterna, V har ganska starkt trots på g så var lite fundersam. Han var alltså 2 år 4 mån på vår resa så ganska samma ålder som ni planerar möjlig resa med. Med honom gick det nog så super bra allt. Största problemet var väl ungefär att få honom upp från poolen. Rekommenderar dock starkt nattflyg isåfall, det var mycket lättare på alla sätt och vis.

2. Anso 31 januari, 2014 den 09:14 #

Tack för inlägget med erfarenheter och tips! Antagligen blir det Thailand för oss med om ett år. Det verkar vara ett mycket smart val att bo på ett bra och barnvänligt hotell. Extra fotutrymme på planet är inte så dumt heller!

• pompolina 3 februari, 2014 den 10:17 #

Roligt om du hade nytta av det. Hoppas ni hittar ett bra resemål och hotell. Jag är ju obotlig resejunkie så planerar redan nästa resa. Hur realistiskt det är vet jag inte 😀

Trackbacks/Pingbacks

1. Arguineguin | Vaken i månskensregn - 6 januari, 2015

[…] så var lekrummet och parkerna på hotellområdet mycket bättre, för att inte tala om i Thailand. Men barnen klagade ju inte, de trivdes bra. En kväll orkade de kolla hela barnshowen och väntade […]