Dieten

30 Sep

Tack till alla som skrivit kommentarer under kolikinlägget. För en tid sedan åkte jag till läkaren med Novalie för att kolla upp hennes läge och hon fick medicin mot uppstötningar. Vilken skillnad! Hon är som en ny baby. Någon reflux nämnde dock läkaren inte med ett endaste ord. Hon ville kolla att det inte handlar om allergi då hon tyckte att N:s bake var röd. Det tyckte jag själv inte alls, så var lite förbryllad.

Läkaren tyckte ändå att jag skall hålla min diet helt mjölkproteinfri och också lämna bort råg, vete, havre, korn och ägg. Grrrr, det var inte alls det jag ville höra, men nu hjälpte det inte annat än tuta och köra. När man dessutom skall undvika socker, kål, vindruvor, jordgubbar, lök och bönor då blir det inte så mycket kvar.

Jag helammar och kan berätta att det känns i kroppen och orket den här dieten. Och syns gör det på vågen. 9 veckor efter förlossningen, och en vecka efter avklarad diet visade vågen att jag gått ner nästan 13 kilo sedan N föddes.

En sak är åtminstone säker och det är att jag inte är någon dietfantast. Hatar dieter så innerligt. Nu har jag ännu några dagar kvar av mjölkfria och lite till med det övriga innan vi skall konsultera läkaren igen. Sedan tänker jag baka något riktigt gott med min nya fina matvåg!

20130930-154725.jpg

4 svar to “Dieten”

  1. Hanna 30 september, 2013 den 01:10 #

    I feel you! Har själv varit på ägg- och mjökproteinfri diet sedan maj pga vår sons allergier… Inte så kiva! Men nu har jag kunna börja äta lite grann nu och då utan att han reagerar så farligt.

    • pompolina 1 oktober, 2013 den 06:09 #

      Oj, vad skönt att du småningom har börjar kunna äta lite av det förbjudna. Jag har ju bara några veckor bakom mig, men är SÅ sugen på ost, pizza, bröd, bulla, munkar… Ja, allt som är förbjudet.

  2. Anki 1 oktober, 2013 den 10:19 #

    Bra att ni fått hjälp, fast det inte är kul med dieter. Ifall det är så att hon kanske har reflux är det bra med medicin. Vår stora son hade reflux men det tog länge innan läkarna tog hans konstanta spyende på allvar, så han hann utveckla astma pga att magsyran hela tiden irriterade luftrör och lungor. Han grät mycket första året och ville mest bara sova i famnen.

    • pompolina 10 oktober, 2013 den 07:42 #

      Usch, låter inte alls kul. Jag vet inte om det är reflux, det verkar lite som att hon nog har uppstötningar och att medicinen hjälper till det men att det också varit tarmen som haft problem med att spjälka mjölkproteinet. Hmm, återstår väl att se vad som följer.

Kommentera

