Festen

25 Sep

När jag äntligen fick överfört foton från namnfesten och 2-årskalaset till min nya dator blev jag lite besviken för bilderna var rätt så misslyckade och suddiga och det var en hel del som inte blivit fotat som jag gärna hade haft som minne. Men här kommer lite festinspiration.

Dukningen i ”vuxenbordet” som var dekorerat med tema för namnfest.

DSC_0001

 

Det bjöds på grönsallad med tillägg av eget val, gurka, tomat, vattenmelon, jordgubbar,  paprika, oliver, fetaost och serranoskinka.  Cocktailpinnar med körsbärstomat-basika-mozzarella, rågknappar med ren-pepparrot-gräslöksröra, svamppaj och batong med färskost. Bokstäverna som var huller om buller innan namnet avslöjades bildade såklart namnet: Novalie Edith Anette. En rolig sysselsättning för frivilliga var att försöka klura ut namnet. Nu ser mitt skarpa öga att någon placerat en bukett som visserligen var fin men inte alls passar in där i dukningen i en mugg.

 

DSC_0019

 

IMG_3979

Barnbordet har jag dessvärre ingen bild av och fick sno en från min kompis Biancas blogg. Det fattas en del av dukningen men den bestod av: Noisetter, prinskorv, köttbullar, vattenmelon, jordgubbar, vindruvor och små salta snacks i bl.a. nalleformat.

IMG_5505

 

 

 

Dricka serverades ur dessa småflaskor som hade samma biltema som inbjudningskorten. Sugrören är från Lagerhaus.

DSC_0009Dr

För barnen och alla barnasinnade fanns en liten godisbuffé.

DSC_0006

 

DSC_0004

 

DSC_0005

 

Kakorna hade jag bakat själv och de var fyllda med hallon- och kinuskimousse. Vincents kaka blev lite improviserad eftersom jag egentligen hade tänkt täcka den med ljusblå sockermassa men mina nerver (och tiden) tog slut. Slutligen täckte jag den med grädde och fixade kanterna av royal- choko. Mini chokolinserna på kakan borde jag ha strött på först precis innan kakan serverades eftersom de lossade färg från dem som ni kan se. Nå, alltid lär man sig något nytt, har ju bara en gång tidigare i hela mitt liv bakat en kaka och det var till Vincents 1-årskalas.

 

IMG_3977

 

IMG_3978Dekorationen vid borden där man satt och åt har jag inga bilder av men den bestod bl.a. av små buketter av dess blommor som var placerade i snapsglas av kristall.

IMG_3983Det bjöds också på minimuffins med dajm som inte lyckats fastna på någon bild. De skymtar i glasburken på bilden som är tagen dagen efter festen hemma hos oss.

IMG_3988

 

 

 

 

 

2 svar to “Festen”

  1. hemMAMAmi 30 september, 2013 den 07:57 #

    Novalie, vilket vackert namn!

    • pompolina 10 oktober, 2013 den 07:44 #

      Tack! Jag har varit så rädd att någon (i närmaste kretsen alltså) skall hitta namnet som vi ”reserverat” ifall vi skulle få en flicka 🙂

Kommentera

