Koliken

18 Sep

Den där harmoniska och lugna babyn som jag nämnt nångång tidigare har inte synats till på ett tag. Det återkommande gråtskrikande om kvällarna tog aldrig slut utan istället spred det ut sig längs med hela långa dagen.

Det. Tär. På. Krafterna.

Men.

Något måste man väl kunna göra tänkte jag. Det bästa rådet KAN inte vara att tänka på att det går om eller att undvika kryddad mat för det funkade helt enkelt inte. Det är jävligt bra att koliken går om men det är inte så tröstande att veta att man har månader kvar av konstant skrikande speciellt då man själv är så bunden vid barnet eftersom hon inte äter ens min mjölk från flaskan. Det existerar inga timeouts för mig just nu. Det är inget alternativ. Alltså måste jag hitta på något som kan hjälpa det här barnet som gråter så hjärtskärande.

Därför åkte vi på kolikbehandling till Organic Spirit. Behandlingen innehöll bl.a. Massage och inlärning av massage till föräldern samt kostrådgivning. Jag skall återkomma till om det lättar om en vecka eller så. Men det känns åtminstone bra att ha fått bekräftelse till att det är en sjuk och känslig mage det handlar om. Och att ha lärt sig massera rätta punkter på kroppen.

Sedan har vi det här med min stränga diet som bl.a. är 100% mjölkfri. Och det är inte lika lätt. Men vad gör man inte för sitt barn?

Skall försöka övertyga babyn om att bärsjalen är det bästa som finns och börja ge mjölksyrebakterier i små doser.

20130918-132028.jpg

20130918-132051.jpg
Lämnade också bort mins vitaminer (för gravida och ammande) eftersom det kan vara en delorsak till magbesvären. D-vitamindropparna på bilden är de mildaste på marknaden och passar hela familjen också babyn. Det bästa är att man behöver endast en droppe.

15 svar to “Koliken”

  1. Housewife 18 september, 2013 den 12:16 #

    Har de testat reflux? Min systers pojke skrek i fyra månader och de trodde det var kolik tills de fick rådet av en kompis att gå till en refluxläkare och allt vände. Har två kompisar med babyn som haft samma. Det finns medicin mot det. Lönar sig kanske att kolla? Då tar det sjukt ont att äta (närästys) och de skriker konstant. Annars kan jag bara ge er styrka!

    • pompolina 20 september, 2013 den 05:36 #

      Tack för tipset! På kolikbehandlingen nämnde hon att man kan ha reflux symptomfritt men funderade inte på det desto mer. Idag har vi varit hos läkare och fick medicin mot reflux eftersom der var tydligt att hon har närästys. Men tyvärr misstänker de att det ligger någon allergi bakom eftersom hon har så kraftiga magsmärtor. Nu är det förutom mjölkfritt också ägg- och glutenfritt som gäller. Bläh.

  2. Ida 18 september, 2013 den 05:57 #

    Jag rekommenderar varmt en bärsele.(tex. tricot slen) Det var en livräddare för mig, då lillflickan hade kolik (från det att hon vaknade på morgon tills att hon gick och la sig) och då storasyster även skulle skötas kunde jag göra precis alla hussysslor och nattningar och så vidare eftersom händerna var fria och babyn ligger tätt vid bröstet. Det bästa med bärselen var att flickan tystnade (allt som oftast, om det inte var riktigt dåligt) så jag gick med henne där i exakt 3 månader.. då skriket plötsligt slutade. Life saver säger jag bara. Kämpa på, ingenting tröstar när det är riktigt jobbigt, men det svänger nog om, snabbare än vad man tror. Ja, Och googla eller youtuba ljud på rinnande vatten, vattenfall eller så, det funkade konstigt nog 🙂

    • pompolina 20 september, 2013 den 05:39 #

      Det skulle underlätta så sjukt mycket att ha bärsele men hon vägrar, likaså bärsjalen. Hon blir bara ännu mer skrikig i dem. Kanske borde man testa ännu olika varianter. En sitter som gungar av sig själv har vi fått låna. Den funkar bra!

  3. http://muffinaround.com 19 september, 2013 den 11:00 #

    Oj oj låter hurja! Jag skickar dig styrka och hoppas det går om snart!!

    • pompolina 20 september, 2013 den 05:39 #

      Tack! Det hoppas vi också

  4. Linda 19 september, 2013 den 03:08 #

    Styrka kära vän! Kram

  5. hemMAMAmi 20 september, 2013 den 06:27 #

    Nämen äsch vad tråkigt! Håller med Maria, kolla refluxen. Hoppas det blir bättre snart, vet så exakt hur det känns att ha en gallskrikande baby 24/7. I vårt fall var det tarmen, Li sov max 1 timme åt gången och vaknade igen gallskrikande…Dom tiderna saknar jag nog inte alls faktiskt! Men hang in there!

    • pompolina 20 september, 2013 den 05:43 #

      Uff, här sover hon på natten två stycken 3 timmars pass oftast som tur! Hon är väl så slut efter allt skrikande antar jag. Fick medicin mot reflux och kollar nu igenom allergier så vi går framåt!

  6. Lindusius 26 september, 2013 den 11:01 #

    Hej,
    Min andra son hade kolik i ett halvt år så jag kan säga att jag vet vad du går igenom. Nu är han 1 år och 4 månader och jag börjar så småningom lära känna honom och ha de känslor jag skulle ha velat ha redan från första början. Jag tycker det är viktigt att prova på allt tänkbart gällande beibin MEN det allra allra viktigaste är att du själv också får time-outs. Om du tycker kan du skriva mig lindusius@gmail.com om det är något du funderar på eller vill berätta/veta!

    Jag har just börjat skriva min Gradu i pedagogik som kommer att handla om föräldrars ”överlevnadsstrategier” vid kolik jag hoppas den kommer att förbättra bemötandet av oss.

    • pompolina 30 september, 2013 den 01:01 #

      Tack för din kommentar! Jag fick för en dryg vecka sedan medicin mot uppstötningar till babyn och det hela är SÅ mycket bättre! Nu skall jag också börja ta mina timeouts, det behövs nog! Helt rätt har du.

  7. Penny 26 september, 2013 den 08:45 #

    Oj oj låter jobbigt!! Aaron skrek ju också de först 3-4 månaderna och kolik oach reflux misstänktes. Vad det nu sen var vet jag inte men kolik kallar jag det, eftersom det var magen. Nu misstänker vi reflux…http://jennipenny.com/2013/09/26/lilla-lilla-mannen-med-sjuka-oron/

    Bärsjalen, kolikgungan, promenader, V på dagis, vad som helst som håller dig själv lugn och utvilad (om det är möjligt). Det värsta är ju när man själv blir så hysteriskt galen av skriket att man har lust….att göra galna saker, men man gör ju inte det. MEn ut måste man komma ensam efter skriket. Aaron skrek aldrig på natten men på kvällarna nog. Komemr inte mera ihåg det så bra. Kolla allt ni bara kan och prova på babymassage flera ggr. Vi hade en zonterapeut som var hemma hos oss ett par ggr och masserade.

    Lycka till och styrka med de två små liven. Det blir nog lite lättare med tiden. Vet att det inte hjälper just nu…:) Jag finns här i Esbo om du vill ha stöd eller kaffesällskap, det var kiva att ses på gatan då en dag!

    • pompolina 1 oktober, 2013 den 06:01 #

      Tack! N skrek inte heller på natten. Bara på kvällarna och sen då också så gott som hela dagen.

      Men, nu verkar det ha lugnat sig med medicinen. Hoppas d hållet i sig. V är på dagis nu 5 dagar/vecka (halvdag), tillsvidare. Vet nog inte hur jag skylle fixa det annars.

Kommentera

