Förlossningsberättelse

5 Aug

Inför förlossningen googlade jag förlossningsberättelser och till min stora förvåning så hittade jag nästan enbart fram till negativa erfarenheter. Tänkte därför dela med mig hur det gick till när Lillasyster föddes. För i det stora hela gick det nog bättre än jag vågat förvänta mig.

Torsdagen 18.7 var jag inne på Kvinnis första gången. Hade haft sammandragningar hela föregående dag och regelbundna sammandragningar under natten, men rörelser hade jag inte kännt av på ett bra tag och det var orsaken varför jag fick ligga på kurva under någon timme på torsdag morgon.

Allt var bra och jag åkte hem igen med fortsatta sammandragningar som blev allt ondare, tills de plötsligt slutade helt. 10 timmar av sammandragningar med 3-7 minuters mellanrum hade jag kämpat igenom. Resten av dagen sov jag lite, gick små korta promenader, gick i butiker, såg en film och avslutade dagen med en 5km lång promenad. Men inget hände. Lade mig och sov helt sjukt gott hela natten.

På fredagen 19.7 blev det några rundor på stan och eftersom jag fortfarande bara hade lite oregelbundna sammandragningar ville jag söka Vincent hem, som var och skötas hos sin famo och fafa. Strax efter det började jag bli lätt illamående och tackade nej till middagen hemma. Samma kväll vid läggdags kl.20 började de regelbundna onda sammandragningarna igen. Fyra timmar senare, vid midnatt hade jag riktigt ONT och sammandragningarna varade allt längre. Ringde kvinnokliniken och de sade att vi skulle komma in. Det kom att ta sig en dryg timme innan vi fick barnvakt på plats och till kvinnokliniken anlände vi lite efter 01.30.

Efter undersökning visade det sig att jag var dryga 2 cm öppen och jag fick åka raka vägen till förlossningssalen. Eftersom jag är snittad tidigare fäster de extra stor uppmärksamhet på att förlossningen inte drar ut alltför länge. Andades lustgas (som fungerade utmärkt för mig, inget illamående, inget fyllesnack bara bra smärtlindring) i följande 4 timmar och var ganska trött vid det skedet. Kl. 06 bad jag dem kolla läget och jag var öppen 5 cm och fick en epidural. Det var härligt. Slumrade lite till och från och bedövningen höll sig i tre timmar ungefär. Kl.07 tog de hål på hinnorna och jag fick oxytocin dropp. Utan att be fick jag en ny dos epidural kl.10 då jag var 7 cm öppen. Vid ngt skede fick jag ännu en ny dos oxytocin för att öka sammandragningarna.

När klockan närmade sig 12 så var jag helt färdig att somna och min sambo ville ha något att äta. Ville kolla läget innan det och hör och häpen, jag var fullt öppen och barnet var redo att födas. Just precis då försvann också det sista av bedövningen. Min barnmorska föreslog en NY dos epidural och jag ba: VA? Barnet skall ju födas nu?!

Krystningsfasen började kl.12 och under den fick jag sockerlösning med dropp eftersom jag blev ganska svag (hade ätigt senast föregående dag kl.15) sedan krystades det på med hjälp av lustgas och Lillasyster föddes 20.7 kl.12.32

Det bästa med den här förlossningen var definitivt att få barnet i sin famn genast och behålla det där.

DSC_0012

Älskade ungen

2 svar to “Förlossningsberättelse”

  1. sofia 13 augusti, 2013 den 10:17 #

    Vilken vacker berättelse, tack att du delade med dig 🙂 Grattis till er söta prinsessa!

    • pompolina 28 augusti, 2013 den 07:58 #

      Tack! Roligt att du tyckte den var värd en läsning 🙂

Kommentera

