Om kroppen, att få barn och utseendefixering

2 Aug

Linda har skrivit en tänkvärd text om kampanjen ”beautiful body” som handlar om hur kroppen ser ut efter att ha fött barn.

Själv har jag väl mest funderar över hur bra kroppen återhämtat sig, och hur mycket mera kraft och ork det finns i kroppen nu när babybulan är borta. Jag har inte funderat desto mer (ännu åtminstone) över lite löst skin på magen eller mjölkbomber till bröst. Det känns ganska bra att märka att det är så. Att jag har kunnat fokusera på det viktiga, på kärlek till den nya människan istället för att få ångest över hur min kropp ser ut. Känns bra.

På tal om utseende och förlossning, så var det några som istället för att gratulera på Facebook valde att kommentera mitt utseende, hur trött jag ser ut, på en bild som min sambo publicerat. Det känns lite vridet med dessa kommentarer. Antagligen var det menat som en personlig förolämpning mot mig och inte som en allmänn förväntning att vara fräsch och ljuv som en sommarvind efter att ha krystat ut en människa efter att ha vakat 28 timmar i ett sträck. Fast vad vet jag?

Ja, med tanken på att man lätt känner sig som om tre elefanter sprungit över en, sakta men säkert, så tycker jag att jag var ganska representabel. Fast man verkligen inte skall behöva bry sig i en förlossningssal av alla ställen? Trodde jag.

20130804-084351.jpg

9 svar to “Om kroppen, att få barn och utseendefixering”

  1. Penny 4 augusti, 2013 den 05:46 #

    Tycker du ser mycket ljuv ut, harmonisk liksom…:)

  2. jonna 5 augusti, 2013 den 06:28 #

    Jag skulle säga att hur kan man se ut sådär efter en förlossning?! Du e ju så snygg att du skulle kunna gå direkt till en nattklubb sådär!

    • pompolina 10 augusti, 2013 den 01:41 #

      Haha, kanske inte riktigt men nästan. Tack ivarjefall för din snälla kommentar!

  3. EA 5 augusti, 2013 den 10:16 #

    Jessas, vad kanonjubeltönttigt att anse att man ska se ut som en primadonna efter att ha fött barn. Undrar hur chacket själv såg ut/skulle ha sett ut.. Och just det, vem orkar bry sej om något sådär trivialt i en liknande situation?! Berättar mer om personernas sinne än ditt utseende. Grattis och lycka på vägen!

  4. ingelarudhberg 6 augusti, 2013 den 11:05 #

    Hur kan man ens komma på att kommentera att du ser trött ut, det är väl klart att ingen är pigg efter en förlossning?! Dessutom tycker jag att du ser riktigt fin och fräsch ut på bilden 🙂

    • pompolina 10 augusti, 2013 den 01:43 #

      Ja men precis det! och tack ser nog lite fräschare ut än jag kännde mig då 😀

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kroppsideal | Plinges vardag - 6 augusti, 2013

    […] skriver om ämnet här, Pompolina skriver om det här. Dessutom såg jag häromdagen denna artikel. Det är bra att tidningen ber om ursäkt, men jag […]

Kommentera

