Den barnvänliga resan till Stockholm

5 Maj

På fredagen åkte vi med Silja Line till Stockholm. Resan var rolig och lyckad men nog skulle jag ljuga om jag sade att magen inte tynger på lite då man reser ensam med ett barn under 2-år. Me oss var också min vän Kiira och Venla (mitt gudbarn) och Väinö som är 1,5 månader yngre än Vincent.

Heippa hej, Vincent och Mamman med Lilla systern i magen (v.29)

IMG_3052

På programmet stod såklart bollhav och lekrummet och farten var därefter

IMG_3058

IMG_3065

Småpojkarna påväg till Mumindisco hand i hand

IMG_3069

Discot var egentligen den tiden då Vincent vanligtvis går och sova, men låt gå tänkte jag. Det resulterade i att han somnade lite före kl.22 istället för kring kl.20-20.30…

IMG_3076

Vi hade bestämt oss att besöka junibacken. Jag hade ursprungligen tänkt att vi besöker stället först efter dagssömnen men nu gjorde vi inte så. Vincent somnade såklart på vägen till junibacken och en stund övervägde jag faktiskt att traska vidare ensam med honom till Skansen så att han kunde få sova ordentligt och vakna upp färdigt bland djuren.

IMG_3083

Soligt och varmt i Stockholm. Vi hade tänkt ta den allmänna bussen till djurholmsbron. Det visade sig att vi inte var de enda. Jag räknade upp till 15 stycken barnvagnar, och det var inte ens alla. Bussen gick tre gånger i timmen. Efter att ha funderat en stund bestämde vi oss att sen också ta tunnelbanan in till stan. Big mistake. En miljon människor där också, och långa köer både till kiosken för att köpa biljett, samt till luckan där man skulle få sin biljett stämplad. Det hjälpte alltså inte ens att ha köpt biljett innan. Man kom inte ner till tunnelbanan utan att köa evigheter. Har aldrig upplevt något liknande.

Nåh, efter en stund gav vi upp och tänkte att vi tar en taxi om inte annat. Det visade sig dock att det gick en buss precis utanför tunnelbanan (linje 1) som vi tog in till kungsgatan. Hur smidigt som helst och ingen rusning. Gratis med vagn dessutom, samt för barn under 12 på helgen. Sedan traskade vi till spårvagnen som åkte raka vägen till junibacken. Också där rymdes vi med fint.

Vid det skedet hade som sagt båda pojkarna somnat så vi tog en liten glasspaus i solen. Ganska skönt och gott såklart.

IMG_3085

Jag som var i valet och kvalet om jag alls skulle följa med de andra till junibacken eftersom Vincent sov, beslöt mig att köa och vänta för att se om barnet skulle vakna. Det gjorde han, men skulle nog ha somnat om ifall jag inte skulle ha lyft honom från vagnen. Men som sagt, det blev junibacken för vår del också!

Det fanns mängder med sysselsättning och Vincent trivdes. Han blev rentutsagt ilsken för att han måste lämna en viss punkt för att förflytta sig vidare till följande ställe. Stackaren förstod inte riktigt att det fanns massor att titta på och undersöka. Jag försökte fota bäst jag kunde men det blev ganska suddigt.

IMG_3090

IMG_3092

Borstar Pippis häst

IMG_3094

IMG_3101

Venla var snäll och red på Pippis häst med Vincent. Spännande.

 

IMG_3102

Vi åt lunch i det fina cafét

Jag fattade inte alls att det fanns så mycket att titta på precis innan Sagotåget! Vi kom in till junibacken precis innan kl.12 och fick åkta tåget tidigast kl.13.45, vi skulle nog ha förflyttat oss till området tidigare om vi skulle ha fattat detta! Vi hade hängt vid skrotverkstaden och pippis hus ganska länge. Sagotåget var fint! Spännande med de olika höjderna man svävade i, men Vincent klarade det bra. Lite klamrade han fast i mig men kollade nog med andra ögat hela tiden.

IMG_3107

IMG_3109

Lite lek ännu utanför junibacken innan vi promenarade in till stan och tog linje 1 tillbaka till båten. Vincent sov i vagnen på tillbaka vägen men vi tog det lugnt ännnu en god stund i hytten och läste böcker och vilade.

Överlag tyckte jag junibacken var lyckat. Ännu bättre tror jag det hade varit ifall vi väntat till eftermiddagen med besöket. Besökarna minskade radikalt efter kl.13.

På kvällen blev det mat och sedan bestämde jag mig för att jag inte orkar med bollhavet, så jag och Vincent tog Venla med oss och så simmade vi istället. Och det var verkligen ett lyckat val! Alla njöt och jag kan kanske tycka att det var något av det roligaste under resan. Perfekt avslutning på dagen och det är ju mycket lättare att härja runt och lyfta i vatten, så för mig och magen passade det perfekt. Nedan mina fina små simmare efter plaskandet.

IMG_3115

30 minuter efter att vi lämnade bastuavdelningen såg det ut såhär i vår hytt:

IMG_3117

Tack för en fin resa, Vincent har nog haft det jätte kul, fått uppleva en massa, leka runt, träffa mumin, lilla my och muminmamman.

7 svar to “Den barnvänliga resan till Stockholm”

  1. Kipa 6 maj, 2013 den 06:38 #

    Tack till vår Stockholms guide! Om man e trött efter en vuxen kryssning så var jag nog det också efter barn kryssningen =) men barnen hade roligt o det var ju det som var meningen! Tack vännen

  2. Helen 12 juni, 2013 den 10:19 #

    Hej! Är på väg nu inkommande helg till Stockholm och undrar om du har tips på bra och framförallt barnvänliga restauranger?

    Har förstått att det är gratis med barnvagn på nästa alla bussar i Sthlm, har jag rätt?

    Vi har tänkt besöka Skansen och Junibacken då vi kommer att vistas i staden fre-må. Tar gärna emot alla bra Stockholms tips 😉

    • pompolina 12 juni, 2013 den 06:10 #

      Vad roligt, vi skall också snart åka en ny sväng och stanna lite längre men det blir först nästa vecka 🙂

      Jo, vi åkte nog gratis på bussarna med vagn. Gäller dock inte på t.ex. spårvagnen som åker till skansen och junibacken eller på tunnelbanan. Men som sagt bussarna nog.

      Hmm, vi år lunch på junibacken då vi var där och det var ju såklart barnvänligt om än långa köer. Annars har vi brukat luncha på både Åhlens och NK där det serveras bas husmanskost. Nu vet jag inte var ni skall bo, men på söder finns en hel del barnvänliga restauranger, kommer inte på namnet på en endaste men det vara bara att välja och vraka.

      Funderade febrilt var vi har brukat äta middag men kom på att eftersom min sambo oftast jobbat kvällar då vi varit i stockholm så tror jag att vi ofta ätigt på hotellet med Vincent för att komma lättast undan.

      Ta med lås till vagnen eftersom det på flera ställen inte är tillåtet att ta vagnen med in (bl.a. junibacken)! Själv har jag i tiderna blivit förtjust i Rum för barn som ligger i kulturhuset vid sergelstorg men har inte varit där med barn än! Spårvägsmuséet var en hit och ligger nära viking terminalen. Annars fick jag bra tips här av läsare: https://pompolina.wordpress.com/2013/04/15/junibacken-vs-skansen/ lönar sig att kolla in de kommentarerna.

      Ha en trevlig resa! Vi skall absolut också till Skansen nu i juni.

      • Helen 13 juni, 2013 den 11:39 #

        Tack för tipsen, speciellt det om lås till vagnen. Vi får hoppas att vädret är bra och att det inte regnar så mycket som de lovat.

        Imorgon bär det av!

      • pompolina 15 juni, 2013 den 06:44 #

        För all del! Trevlig resa!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Stockholm i mitt hjärta | Pompolina Travels - 21 april, 2017

    […] här och […]

Kommentera

