App för barn

24 Apr

Här kommer ett litet tips över en app som för tillfället är en stor favorit hemma hos oss: Fiete. Läste om appen i någon tidning och laddade ner den för någen liten peng, minns inte exakt vad den kostade. Man skall t.ex. plocka nyckelpigans prickar och placera dem på ryggen, fantastisk övning för finmotoriken. Det finns ocså två olika memory spel i appen och det ännu lite väl svårt åtminstone för vår son på 1 år och 7 månader.

IMG_2921

Läste på någon blogg (minns tyvärr inte vilken) någon som kommenterat hur fantastiskt det är att föräldrar sätter tid på att ta fram färgpennorna med barnen istället för att vara lata och placera dem framför Ipaden. Så före nån börjar predika om något sådant så kan jag berätta att vi nog målar, ritar och läser mängder av traditionella böcker också, haha. Jag tycker inte alls att det ena behöver utesluta det andra, och att man skulle vara lat om man tillsammans gör saker med Ipaden håller jag nog inte alls med om.

Dagens barn föds till den digitala verkligheten som existerar, det hjälps inte att förbjuda en Ipad eller en dator bara för att det inte fanns då när man själv var liten. Så tänker jag. Tänker att jag vill stöda, uppmuntra och själv vara up-to-date med var som pågår i den digitala världen, för vi kan helt enkelt inte stoppa den här utvecklingen. Att sedan se till att hitta en balans med allt är såklart också viktigt.

Tänker ganska ofta på hur jag via mitt jobb stöter på föräldrar som förbjuder att t.ex. publicera bilder på barnet på nätet. Det är absolut okej, och tycker att det är ganska vettigt resonerat egentligen. Respekterar och förstår det till fullo. Det som jag undrar över är om dessa föräldrar är medvetna om att närmare 80% av alla klassfoton hamnar på nätet via bl.a. via instagram (som förövrigt attraherar allt yngre användare, väldigt populärt just nu bland 9-åringar t.ex). Kommer det att leda till att vi snart förbjuder våra barn att delta i skolfotograferingen? (Jag vill understryka att jag inte har någon vetenskaplig undersökning som stöder dessa procenter som jag talar om, men eftersom en stor del av mitt arbete går ut på att bemöta unga på nätet så talar jag utifrån egna observationer i socialamedier i ålderklassen 9-23 år ungefär)

Nåja, skulle egentligen bara tipsa om appen och inte börja filosofera kring det här otroligt komplexa ämnet. Istället kan ni gå in och läsa Micke Gunnarssons text om den digitala klyftan. Har länkat till den tidigare och tycker det är en fin text om hur svårt det kan vara att förstå sig på den här omtalade digitala klyftan. Han är förövrigt en fenomenal föreläsare och har ni en chans att höra honom nångång så skall ni absolut ta vara på chansen.

Ett svar to “App för barn”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hur mycket visar bloggen av verkligheten (och eventuella barn)? | Panorama - 25 april, 2013

    […] bloggen, skulle jag ha barn så vore det ju en alldeles enorm del av mitt liv/vem jag är. Plus att barn av i dag växer upp med sociala media som något självklart, det kan vi födda på 80-talet eller tidigare ha svårt att relatera till. Kompromissen att inte […]

Kommentera

