Junibacken vs Skansen

15 Apr

Om någon vecka bär det av till Stockholm för en resa i vuxet sällskap och planen var att sedan åka pånytt med Vincent helt på hans villkor. Nu råkade jag komma över en billig kryssning så nu blir det Stockholm två veckoslut på raken men det passar mig fint. Med oss får vi också min gudotter som är 8-år och hennes bror som är i Vincents ålder (och deras mamma såklart, HELT wild and crazy är inte haha).

Nu funderar jag om vi skall besöka Junibacken eller Skansen? Vincent älskar djur så skansen skulle säkert funka perfekt, men samtidigt är jag själv lite nyfiken på junibaken och tror han skulle trivas där också bra. Vad säger ni som varit där?

9 svar to “Junibacken vs Skansen”

  1. Penny 15 april, 2013 den 06:10 #

    Vi var i St:holm och Junibacken förra augusti då jag var höggravid. Du kan läsa mera här vad jag tyckte. http://jennipenny.com/2012/08/16/stockholm-och-junibacken/

    Det var nog fint och trevligt men då man hade så megamage och två att hålla koll på samt ont i magen/ryggen njöt jag kanske inte helt för fulla muggan. Men som tur hade vi farföräldrarna med oss…

    • pompolina 15 april, 2013 den 06:51 #

      Oih, helt härligt inlägg med fina bilder!

  2. ika-lotta 15 april, 2013 den 06:33 #

    jag tror att man njuter och får ut mera av Junibacken då man läst böckerna. Sagotåget är verkligen fint, men som liten kanske man inte helt hänger med och de kan vara skrämmande på en del ställen.
    Junibacken är ju mycket mera än bara sagotåget, så visst kan man säkert tycka att det är huippu på ett annat sätt då man är yngre!
    Röstar på Skansen!
    (har alltså själv varit på Junibacken utan barn flera gånger,men skulle nu när jag har barn kanske vänta med att föra dom dit tills dom är liiite äldre.personlig åsikt dock!)

    • pompolina 15 april, 2013 den 06:54 #

      Jo, det finns ju en massa böcker som Vincent inte fattar sig på ännu även om vi läst en del som alfons etc. Så förstår nog din tankegång här, absolut. Hade ett litet syftningsfel där i texten (som jag rättade) och min gudotter är alltså 8-år så för henne skulle ju junibacken vara lite mer speciellt än skansen. Men vi får se!

  3. thereallifeblogger 16 april, 2013 den 08:33 #

    beror lite på vädret också skulle jag säga. så mycket som är ute på skansen… Junibacken är jättefint och trevligt på alla sätt och vis. på minussidan är att det är ofta ganska mycket barn…
    sen finns ju så klart spårvagnsmuséet, tekniska muséet, dockteatern tittut, rum för barn vid plattan…

    • pompolina 17 april, 2013 den 05:49 #

      Det är helt sant som du säger om vädret. Och barnmängen på junibacken har jag också funderat på eftersom det är just en lördag som vi infinner oss i Stockholm…
      Spårvagnmuséet var vi till senast efter ditt ditt tips (tack!) och det var en hit, men nu skall vi nog kika på nåt nytt. Rum för barn blev jag förtjust i redan för många år sedan när jag var på ett arbetsutbyte på kulturhuset på Lava, men det kanske inte täcker en hel dags program riktigt. Tekniska muséet verkar kiva! Dockteater skulle man inte få mig på med Vincent fast man skulle betala, inget där man (=han) måste sitta stilla tack, hehe!
      Men bra tips! Tack för dem 🙂

      • thereallifeblogger 17 april, 2013 den 05:51 #

        Tekniska museet är kanon! Polismuseet som ligger bredvid lär också vara bra. Och akvarium om vädret är dåligt! Aqvarium ligger ngnstans ganska centralt (googla).

      • thereallifeblogger 17 april, 2013 den 05:57 #

        Glömde tipsa om Naturhistoriska museet samt lådbilslandet. Lådbilslandet ligger dock lite utanför sta

        Sent from my iPhone

      • pompolina 24 april, 2013 den 07:48 #

        Tack, tack, tack! Den här gången tror jag trots allt det blir just skansen eller junibacken men alltid bra att ha alternativ för nästa gång vi åker över. Kanske blir det ännu ett varv i maj-juni, får se 🙂

Kommentera

