För att mitt huvud inte skall explodera

19 Mar

Det har varit min mening att skriva ett inlägg hela tiden. Men varje gång slungas jag in i en debatt i något kommentarfält om dagis, frågan om det är ok att ens barn figurerar på ens blogg eller deltidsjobbande mammor och då känner jag bara att jag måste låta det vila en stund. Det är bra och uppfriskande att läsa åsikter och olika synpunkter, men det är något som jag har svårt med som jag tydligen inte kan släppa.

Det är det här med att vara elak och ha noll förståelse över att våra liv ser väldigt olika ut och därför har olika lösningar. Det sjunker ibland så lågt att jag kan fundera om människan i dagens samhälle helt tappat sin förmåga att sätta sig in i en annan människas situation?

Sedan tycker jag också att man kan tycka att något är helt idiotiskt men att man inte behöver uttrycka sig så jävligt klumpigt angående saken. ”Jag bloggar inte men om jag mot mitt förstånd skulle göra det”, ja man kan ju fråga sig varför en sådan person överlag läser bloggar som andra skriver ”mot deras egna förstånd”. Va?

Jag orkar inte gå närmare in på någon av debatterna nu, men om jag orkar någon vacker dag skulle jag kunna skriva lite om det här med den digitala klyftan mellan generationer. Den är så ofattbart stort och den glömmer folk väldigt ofta bort då det analyseras t.ex. barn och deras synlighet i digitala medier.

Och tills dess, kan vi bara inte vara lite snällare med varandra? All respekt för olika åsikter men den där sociala kompetensen, skall vi försöka minnas den också lite? Ens ibland? Ja?

Photo on 2011-06-17 at 21.52 #2

Funderaren

6 svar to “För att mitt huvud inte skall explodera”

  1. maria-muminmamman 19 mars, 2013 den 07:59 #

    Tack!!! Du satte kloka ord på mina tankar! H: mamman vars 2-åring brukar ta fram iPaden och söka fram sin mammas blogg och titta på bilder av sig själv och sina syskon.

    • pompolina 21 mars, 2013 den 07:07 #

      Tack själv för kommentaren! Jag ser att jag redan blir citerad med förlöjligande ton på några bloggar, så alltid trevligt med NÅN som tänker lika ivarjefall.

  2. Anni 20 mars, 2013 den 06:50 #

    Bra skrivet! Man blir ju bara så ledsen av allt bråk, även om debatt är friskt.

    • pompolina 21 mars, 2013 den 07:09 #

      Ja, precis. Även om man kanske skall försöka tänka att osakligheter och behovet att trycka ner andra alltid säger mera om hur den människan mår än om andra…

  3. Hanna 26 mars, 2013 den 07:16 #

    Jag förstår inte heller varför man måste hacka ner på folk som inte gör på samma sätt som en själv, eller på det sätt som man anser vara ”rätt”. Alla är olika. Det är tillräckligt svårt att vara förälder ändå, utan fler pekpinnar. Om man själv känner att man gör rätt ja då är det den enda rätta!

    Angående den digitala klyftan gillar jag storyn Makens morbror berättade om hans väns barn som läst en vanlig bok och med pekfingret försökt ”bläddra” genom att dra på sidan, som man gör med ipaden…. Hehe!

    • pompolina 5 april, 2013 den 06:00 #

      Ja precis så är det ju. Hehe, har också hört om barn som gjort så. Tycker dock att det är superviktigt att läsa vanliga böcker också, men att försöka att inte blunda för den verklighet som existerar idag genom att fösöka blocka bort allt det digitala. Meeen som sagt, det är en helt annan och lång text i sig.

Kommentera

