Jobb och dagis och jobb och dagis

9 Jan

Det har varit rätt så tyst här på bloggen igen, dels för att jag började jobba igår och dels för att vi håller på med mjuklandning på dagis sedan slutet av förra veckan.

Men så lider jag av någon form av bloggtrötthet och socialmedie överdosering. Jag är lite trött på blogglistor där man måste uttrycka sin irritation på andra bloggare, lite trött på att om ens barn inte sover så är det ens eget problem eftersom man inte ”tagit tag i saken”, lite trött på att man trycker ner varandras val av resemål och skriver nedlåtande om allinclusive semester. Ja, listan kunde fortsätta en evighet. Jag får lite dålig fiilis helt enkelt.

Till det finns en väldigt enkel lösning, och det är att trappa ner lite det där surfandet. Inte läsa så mycket bloggar och logga ut helt enkelt. Så det är precis det som jag tänker göra. Och så hörs vi om någon vecka eller så.

Hej så länge!

13 svar to “Jobb och dagis och jobb och dagis”

  1. maria-muminmamman 9 januari, 2013 den 11:50 #

    Jag vet exakt vad du menar med bloggtröttheten, jag har lidit exakt av samma en tid nu och har skippat läsandet av största delen av bloggar. Läser nuförtiden endast de som har positiv fiilis, det finns helt tillräckligt med klagande och klankande på andra människor och deras val här i livet i alla fall!
    Ännu om bebisars och småbarn sovande: Hur förbannat svårt är det för människor att förstå att ett barns dåliga sömn har med barnets temperament att göra, inte med föräldrarnas ”slapphet” att ta tag i saken!!! Sömnskolor funkar på många, men absolut inte på alla och vissa barn sover extremt dåligt vad föräldrarna än gör! Hur svårt är det att förstå att de är nog just dessa extremt dåligt sovande barns föräldrar som är de mest kunniga inom området, inte de föräldrar som ”lyckats” få sina barn att sova 12h ostört från 2 veckors ålder! Personligen har jag fått kraft av att läsa om bebisars och barns temperament och försökt förstå vad det betyder att ett barn har tex en lägre ”ärsykekynnys”, ett temperamentsdrag som ofta leder till sömnvårigheter som är svåra att få bukt på. Vi har ockå fått hjälp av att prata med en av stadens perheohjaaja som är specialicerad på sömnproblem. Kanske det skulle vara något som ni kunde fundera på också? Hon kan tillexempel berätta vad sjukhussömnkolan i Ekenäs går ut på osv. Sorry för maratonkommentaren!
    Kämpa på med den nya vardagen!

    • pompolina 10 januari, 2013 den 08:59 #

      Tack för maratonkommentaren! Skall genast ta och kolla upp det där med perheohjaaja, det låter bra.

  2. Hanna 9 januari, 2013 den 12:25 #

    Lycka till med den nya vardagen och allt vad det innebär! (och bra fiilis på bloggar, det understöder jag!)

    • pompolina 10 januari, 2013 den 09:00 #

      Tack! Än så länge så verkar det gå rätt så bra.

  3. http://muffinaround.com 9 januari, 2013 den 01:33 #

    Nu vet jag inte vems sömninlägg du syftar på men eftersom jag skrivit en hel del om våra problem med sömnen så tänkte jag påpeka att jag mer skrivit i ett syfte att inspirera andra till att ens testa göra något åt saken. Men det är ju sen ett helt eget val vad man gör och om man gör. Och ibland kanske man inte ens behöver göra något för det börjar fungera av sig själv. Men om man inte ens testat så kan man ju inte veta hurdan sovare babyn är. Och jag är helt medveten om att alla bebisar inte fungerar på samma sätt. Det var bara vår story. Ja, och jag har fått ganska mycket krafter av alla peppande kommentarer så klart.

    Och det där med att trycka ner andras val av resmål, jag har reagerat helt på samma juttu! Ibland känns det lite paradoxalt… Men nog om det! 🙂

    • pompolina 10 januari, 2013 den 09:03 #

      Jag syftar nog inte alls på dina inlägg, har inte upplevt dem alls så. Du berättar ju mera precis om hur ni haft det, och inget fel på det!
      Det var nog något länkat någonstansifrån, nå ja, sak samma. Överlag är det just det där att vara nedlåtande mot andra som jag ogillar starkt vare sig det handlar om var man köper sina kläder, vart och hur man reser osv.osv

  4. ingelarudhberg 9 januari, 2013 den 02:44 #

    Jag läste någonstans att barn inte har sömnproblem utan det är föräldrarna som har det 😉 Så kan man väl se på saken om man vill. Överlag tycker jag inte att man överhuvudtaget behöver uttrycka sig negativt på andras bloggar, jag menar man kan bara skumma förbi isåfall. Glädje till de som skall ut och resa och som sover och har det bra! hej och hå! Sen kanske jag inte själv alltid är så glad i mina inlägg, men samma sak där, bara att skumma förbi för den som inte orkar läsa just då. Hoppas vardagen kommer igång med dagis och jobb 🙂

    • pompolina 10 januari, 2013 den 09:07 #

      Tack, det verkar fungera bra än så länge med nya vardagen 🙂

      Absolut tycker jag att man ska blogga om sin dåliga fiilis om man har sådan, det gör jag ju också ofta. Det var inte alls det jag menade.
      Men just det där att trycka ner andra och deras val och på något sätt tro att man själv är cool genom att skriva nedlåtande om andra, det tycker jag förekommer alltför mycket. Jag förstår inte riktigt meningen med det.

  5. Jonna 9 januari, 2013 den 04:18 #

    Vi har haft sömnskola med båda pojkarna och i exakt samma ålder. Eftersom det gick så bra med första, gick jag länge och trodde att vi som föräldrar hade nåt med saken att göra. Bättre fick jag lära mig då det inte alls gick på samma sätt med temperamentsfulla nr två… Kämpa på!

    • pompolina 10 januari, 2013 den 09:08 #

      Halleluja, tack för den kommentaren 🙂
      Vi kämpar på och det går helt okej faktiskt.

  6. mariaekroos.com 10 januari, 2013 den 08:07 #

    Kunde inte har skrivit det bättre själv! Trött på mycket i bloggvärlden, speciellt på detta kritiserande av andra. Och om det här med sovande barn ska jag inte ens börja tala om. Nimimerkki: 4 åring som sover mellan oss (vägrar egen säng) och snart 2 åring som fortfarande vaknar 2-4 ggr/natt.

    • pompolina 29 januari, 2013 den 12:09 #

      Skönt att höra att man inte är ensam om detta 🙂

  7. smulkki 29 januari, 2013 den 03:32 #

    Måste bara kommentera om det här med resandet, för det är så sant! Ska man en sketen vecka till Teneriffa vågar man ju knappt skriva ut det eftersom 1) resan är bokad med finnmatkat 2) det är sjukt ocoolt på alla sätt.

Kommentera

