”Vain Suomessa vihataan lapsia”

9 Nov

Hej! Vi är hemma nu.

Min vän Linda delade denna kolumn Vain suomessa vihataan lapsia på facebook och nyligen hemkommen från resa med litet barn kan man säga att texten träffade mitt i prick.

Jag flög ensam med 1-åringen och hade (förutom detta springande barn) ytterkläder, skötväska och handbabage som jag försökte hantera. Tidigare har jag alltid fått tag på en handbabagevagn med sits för barn redan innan security checken men då jag upprepade gånger frågade efter en sådan av personalen på flyfältet fick jag noll hjälp och mycket fnys.

Här kan man ju tillägga att Finland är det enda landet som jag vet som inte tillåter en att ta den egna vagnen fram till gaten. I alla andra länder som vi rest har det varit en självklarhet att man får ta vagnen till gaten för att underlätta det hela. Vagnen brukar sedan dessutom stå och vänta på en vid ankomstgaten. I alla andra länder då än just Finland såklart.

Vid security checken fick jag inte heller någon hjälp. Inte ens med att rada fram plastlådorna på bandet. Och vi fick stå och köa precis som alla andra. I andra länder får man oftast gå i en separat kö. Eller ens lite hjälp på traven.

Inte en endaste en medmänniska på flyfältet gjorde en tillstymmelse till att räcka en hjälpande hand då jag genomsvettig försökte få tag på en bagagevagn. Businessmännen kom emot mig en efter en, med sin lilla handväska slängd i bagagevagnen. Jag lyckades hitta en vagn 30 meter ifrån vår gate. Och vid det skedet var jag totalt gråtfärdig för jag hade gått och gått och gått och letat.

Oftast brukar barnfamiljer vara de som får vara bland de första som får gå ombord på planet, men sällan eller har jag fel om jag säger aldrig? i Finland.

När vi äntligen var inne i planet och hade väntat på att åka iväg en stund fick vi veta att planet kommer att vara ytterligare 50 minuter försenat. Man kunde inte gå ut ur planet eftersom vi åkt buss till vårt plan. Tur dock att mitt underbara resesällskap betedde sig exemplariskt och at vi dessutom fick resans första leende av kvinnan som satt brevid oss.

Väl framme i Stockholm fick jag vänta flera turer innan jag rymdes in i tunnelbanan med vagnen och slutligen var vi framme på hotellet 3 timmar senare än beräknat.

Och nu finns det garanterat någon som tänker att jag är en jävla gnällspik och att jag minsann själv valt att resa ensam med ett barn. Och ja, då får ni väl tycka det. Valet gjorde jag själv om än inte omständigheterna.

MEN förutom den lite tröga starten så hade vi en fin och bra resa. Den skall jag blogga mera om senare. Och också om hur barnvänligt det kan vara. Och om fina affärer. Och lite shopping.

4 svar to “”Vain Suomessa vihataan lapsia””

  1. Helen 10 november, 2012 den 07:36 #

    Kan då tillägga att Kastrup i Köpenhamn är ett flygfält som man skall skippa om man flyger med barn+vagn. Ingen chans att få resevagnen till gaten och dessutom måst man checka in vagnen på ett annat ställe än det normala baggaget. Dessutom kommer vagnen även på ett skillt ”band” då man flyger till Kastrup (detta är extremt dåligt informerat om på flygplatsen).

    Reste på sommaren med min man och barn och jag var helt slut efter den resan. Så kan förstå att flyga ensam med ett barn är mega tungt när man får noll hjälp på flygplatsen.

    • pompolina 10 november, 2012 den 06:44 #

      Nä fy sjutton. Det finns nog flera ställen som kan bättra på sin service tydligen.

  2. thereallifeblogger 10 november, 2012 den 06:19 #

    Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta eller skrika högt; för några år sedan flög jag ensam med Ellen från Finland tillbaka hem till Sthlm. Ellen var väl typ 1 år el lite över. Vi var tvungna att ta en buss på flygplatsen till själva flyget. Vi kom sent in i bussen då alla platser redan var tagna. Jag ha Ellen i famnen, i andra handen en stor väska. Jag är svettig, Ellen ledsen, men INGEN stiger upp för att erbjuda oss sin plats. INGEN. Jag ha jättesvårt att ens hitta ngn stans att hålla i mej för att inte falla omkull på bussen. Frågar om jag kan få plats för att hålla i mej. Puuuust suuuck till svar och ”no okei”. Nej helvete, jag var så jäääävla f****g!!!!!

    • pompolina 10 november, 2012 den 06:48 #

      Vad har folk för problem liksom? Jag har nog alltid frågat om jag kan hjälpa till då det kommer någon med vagn eller litet barn. Också innan jag själv hade barn. På båten fick vi också vänta 11 stycken hissar innan jag fick komma in med vagnen… Då vill man ju nog säga några välvalda ord till latmaskarna som glor in i väggarna och vägrar ge plats.

Kommentera

