Alcudia

5 Aug

Vårt plan till Mallorca åkte på morgonen och det passade riktigt bra med ett litet barn. Flyget gick rätt så bra och han sov (!!) ungefär en timme av fyra.

Vårt resemål var Alcudia och det ligger ungefär en timmes bilfärd från Palma. Alcudia var allt som en barnfamilj kan önska sig av en semesterort, rekommenderar varmt! Stranden var långgrund med kristallklart turkost vatten. Stranden var 15 km lång så man behövde inte ha det alltför trångt fast det fanns en del semesterfirare. Det var varmt, över +30 alla dagar, men det fanns höga träd vid vissa ställen intill stranden som gav skugga samtidigt som det hela tiden blåste en skön bris från havet. Hit gick vi blandannat då Vincent skulle sova dagssömn. Stället var lugnt och restaurangerna barnvänliga, många av dem hade tom ”pomppulinnan” och annan underhållning för barnen. Tidigt på morgonen möttes man av joggare (tror jag räknade till 35 stycken en morgon under morgonpromenixen) istället för bakfulla människor, så uppfriskande! Utanför vårt hotell fanns en kanal där man kunde doppa sig, också detta barnvänligt eftersom det var grundt och det inte var vågor i samma mängd som direkt vid havet.

Strand

Vi bodde på apartamentos Venecia i en tvårummare med balkong. Perfekt med eget kök och ett skillt sovrum när man reser med småbarn. Hotellet hade både spjälsäng och barnmatstol som vi fick till rummet. Venecia låg 50 meter från stranden -igen, perfekt alltså.

Vy från balkongen på kvällen. Här syns kanalen.

Vi doppar tårna i havet efter flyget och bussresan

Kall Cokis

strand

Liten sandig fot

Här händer något stort invid poolen

Han går!

Det var roligt att hoppa från kanten

Tupplur i skuggan

Och en liten lässtund för mig. Och boken alltså den måste jag återkomma till senare!

Restaurangbesöken måste vi öva på ännu. Men helst inte på en stund nu. Jag blir helt matt bara jag tänker på dem. Vi kan fast säga att vår son har en stark vilja och kan vara en riktig dramakung om han så vill. Här är vi påväg till hotellet efter en svettig middag. Vincent ville inget annat än skuffa vagnen.

En liten man och ett stort hav

Kvällsdopp

Här går vi ifrån stranden efter vårt sista dopp innan vi åkte hem. Jag måste säga att jag blev lite förtjust i Alcudia.

9 svar to “Alcudia”

  1. Anni 6 augusti, 2012 den 05:33 #

    Ser ut som ett härligt ställe! Känner igen det där med dramakungen, men vi har drottningen här hos oss.. Jösses så hon kan då det behövs.. Viggo har det aldrig varit stora svårigheter att resa med och han har hittills varit trevligt restaurangsällskap också. Men fasar för vad tösen ska hitta på. Reste ni annars charter eller bokade ni allt själv? Blev lite sugen på stället. 🙂

    • pompolina 6 augusti, 2012 den 07:30 #

      Ja, det så så konstigt för han har varit den coolaste typen hittills. Men nu så bara säger det snap och han kan bli ursinnig på något. Vi reste nog helt charter, hade inte tänkt resa egentligen men sen blev vi sugna när vädret var som det var här hemma. Vi reste via Apollo matkat, men aurinkomatkat ordnar också resor till Alcudia. Det fanns massor härliga hus som man kunde hyra helt vid stranden, så om vi åker tillbaka nångång i framtiden hoppas jag på att kunna bo i ett sånt 🙂 Men helt ärligt talat så nog var det jävligt skönt med en färdig paketresa också!

      • Anni 7 augusti, 2012 den 05:26 #

        Vi brukar köra med de färdiga paketen, just för att det är så lätt. 🙂 Då blir det svåraste att välja resemål 😉

      • pompolina 7 augusti, 2012 den 05:13 #

        Precis 🙂

  2. Anki 7 augusti, 2012 den 10:12 #

    Vilken härlig resa ni verkar ha haft! O lilleman som börjat gå! WOW! Noah har krypit nu i några veckor så vi väntar med gåendet en tid. 🙂 När är det du börjar jobba? Jag ska börja hoppa in över veckoslut ibland nu efter skolstarten. 😦

    • pompolina 7 augusti, 2012 den 05:17 #

      Jo, det var faktiskt lyckat! Han går ju rätt så korta stumpar ännu men snart springer han väl 🙂 Jag beslöt mig att vara vårdledig till slutet av november. Sedan tror jag att jag tar ut semester så att jag skulle börja jobba först efter årsskiftet. Det går nog säkert bra med ditt inhoppande, vad skönt att det blir bara lite jobb till en början.

      • Anki 7 augusti, 2012 den 07:05 #

        Härligt med längre ledighet. Att jag börjar hoppa in någon helg/månad hoppas jag ska hjälpa till så jag kan vara hemma längre i slutändan.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Alcudia 2015 | Vaken i månskensregn - 17 juli, 2015

    […] Alcudia och visade sig vara ett riktigt trevligt resmål. Här kan man läsa mera om vår resa 2012 KLICK. Vi bestämde oss då att en dag komma […]

  2. Längtar till Mallorca | Pompolina Travels - 25 maj, 2017

    […] gången vi åkte till Alcudia var av en slump, det var 2012 och här finns en reserapport från den […]

Kommentera

