Om barnmat

4 Maj

Lite påverkad av en uträkning som Martha förbundet gjort angående barnmat, ställde jag till med storkok igår.

Helt svartvitt är det ju knappast med just den här uträkningen men den hävdar att hemmalagad mat för spädbarn (360 dagar) kostar 205,20 euro medan man får punga ut 1148,40 för färdig mat. Köper man dessutom ekologisk färdigmat (som vi gör för det mesta) så kostar det lite extra. Uträkningen gäller endast mat inte ersättning.

Lite sugen på att utmana mig själv och sträva efter att göra, säg åtminstone 80% av all mat själv. För den summan man sparar in kunde man sedan åka på någon trevlig resa. Ja?

Maletkött, batat, morot, squash, tomat och persilja. Vincent älskade maten.

2 svar to “Om barnmat”

  1. Anki 4 maj, 2012 den 10:44 #

    Hemlagad barnmat tror jag är godare om inte annat. Jag kokar största delen av maten själv, men ibland hinner man inte och då är det ju bra att ha de där burkarna i skåpet. Hur gör du med gröten, kokar du den egen också?

    • pompolina 4 maj, 2012 den 05:30 #

      Ja, så gjorde jag också i början. Men sedan när jag var som tröttast så blev det bara… Ibland så blir det ju faktiskt så att man inte hinner jo. Angående gröten så jo och nej 🙂 Jag använder inte färdig gröt som finns på tetra mera alls, inte heller välling för det dricker han inte. Vincent ÄLSKAR gröt och jag vill gärna variera den. Ibland kokar jag själv närmast havre, manna etc. Men t.ex. risgrynsgröt använder jag pulver till och så har hipp en fullkornsgröt med äpple som jag också brukar använda.

Kommentera

