Om sömn, del 150

8 Mar

Maria tipsade mig om en föreläsning som behandlar småbarns sömn, och tyckte själv det verkade klokt att gå på den. Igår gick föreläsningen av stapeln och måste säga att jag är glad att jag deltog. Vissa delar var rena självklarheter men små guldkorn kunde man plocka åt sig. Det känns att det finns hopp igen.

Varje ledig sekund som jag hittar läser jag Unihiekkaa etsimässä, och där fanns en smart figur ifall man funderar på sömnskola, och vilken metod man skall använda.

Men jag är för tillfället helt för trött för att kunna genomföra sömnskola. Därför skall jag nu göra det som jag borde ha gjort de senaste tre månaderna: SOVA när Vincent sover.

4 svar to “Om sömn, del 150”

  1. Linda 8 mars, 2012 den 02:38 #

    ABSOLUT! Sow då när wincent sower – det gjorde jag till 99% under de här 3 åren. Annars skulle jag vara en zombie nu.

    • pompolina 10 mars, 2012 den 05:57 #

      Jo, problemet är bara att då han sover sin dagssömn på 1,5 timmar på balkongen så vaknar han 1-3 gånger och då måste man ut och vagga vagnen så att han somnar om igen…

  2. Lillen 11 mars, 2012 den 05:56 #

    Jag känner SÅ igen det är med sömn o sömn brist med min lilla tjej. Hon är 2,5 år nu o sover ännu ganska dåligt ( sorry, vill inte skrämma upp dej… )
    När hon var bebis tror jag att jag läste allt om sömn jag fick tag på; på nätet, böcker, känner till alla sömn skolor etc etc. Om du vill höra the short version av dem eller ta del av mina tips så berättar jag gärna. Förstår att sömn, eller brist på den, används som ett tortyrmedel…
    Nu är barn nr 2 snart på kommande, kan bara hoppas att han kommer sova bättre…

    • pompolina 12 mars, 2012 den 03:42 #

      Hehe, det är lugnt. Är väl medveten om att det här kan fortsätta ännu läääänge. Grattis till andra barnet, hoppas han sover bättre. Vincent sov ju som en ängel fram till 3,5 månader men sen hände något. Du får gärna dela med dig om du orkar, fast tror nog jag läst alla olika teorier och konster som man kan om sömn 🙂

Kommentera

