Allt jag önskar mig

17 Jan

När man lägger sig kl.21 för säkerhetens skull. Bara så att man säkert skulle få sova ens några timmar. När klockan visar 24 och man ligger vaken ännu då har man slutat räkna hur många gånger man vaggat sängen och hur många gånger man tryckt in den där nappen i munnen på den där lilla ungen. Det är ändå inget ännu. För mellan kl.01-03 och kl.04- så får man stiga upp med 15 minuters mellanrum. Nångång under morgontimmarna kommer man fram till att barnet bara sover i ens famn och då ligger man där i fotändan av sängen med ett krampaktigt tag om sitt barn. För rädd för att andas ifall det skulle väcka den sovande. Så då ligger man där med domnad nacke och utan täcke och räknar. Och man ber om 15 minuter. Bara 15 minuter. Då får man ihop en nattsömn på 1,5 timmar. Och istället för att slappna av så tänker man en massa fula tankar om den där läkaren på rådgivningen som sade: ”Försök orka ännu 2 månader”.

Det sägs att man orkar långa perioder med 3 timmars sömn. Och det är jag också säker på. Men en timme. Det kommer man inte så långt med. Så allt jag önskar mig idag, är ens en natt med 3 timmars sömn.

12 svar to “Allt jag önskar mig”

  1. Anni 17 januari, 2012 den 02:50 #

    Nej usch då! Det är fasingens tungt att inte få sova ens några timmar i ett sträck på natten. Och det är nog inte roligt att höra rådgivningens råd om de går ut på att stå ut i några månader till! Äter han på natten ännu? Magknip eller nåt sånt som stör hans sömn? Du får be nån komma och ta en nat med Vincent, så du/ni får sova ut och sen orka lite bättre. Man är inte dålig mamma om man vill sova, tvärtom, får man sova ut blir man ju en ännu bättre mamma med lite längre tålamod och nerver (åtminstone jag).

    • pompolina 19 januari, 2012 den 10:36 #

      Han äter nog ännu på natten. Han gar sedan väldigt liten ätigt endast 2 gånger under natten, men nu har det ändrat helt. Han äter i korta etapper, och jag är så trött på morgontimmarna att jag inte orkar göra annat än amma, och då somnar han alltid. Jag tror inte att han har magknip, eller åtminstone gråter han inte på det sätter som tidigare då han haft det. Tur är väl ändå just det att han inte skriker på nätterna! Men jo, tack för tipset. Måste nog ta emot lite hjälp med barnvakt tror jag.

      • Anni 19 januari, 2012 den 10:33 #

        Kom ännu på två saker.
        Våra har alltid sovit dåligt före de lärt sej något/i samband med att dom lärt sej nåt nytt (som att vända sej, åla eller sånt). Och vid tandsprickning har nätterna också blivit sämre.

        Med båda barnen besökte vi en osteopat, Lasse Maijala, då de haft så svårt att somna in och varit mycket gråtiga. Tycker att behandlingarna hjälpte (Viggo var ca 6mån och Elin var ca 3mån när vi var hos honom) http://www.lastenosteopatia.fi/

      • pompolina 20 januari, 2012 den 11:38 #

        Tack för tipset! Bokade genast tid! Jag har också funderat på det där med tänder men det här har hållit på nu i en månad och det verkar inte ske något på den fronten. Han lärde sig ovkså och vända sig för en bra tid sen, men är ganska lat med det faktiskt, så tvivlar att det är det. Men man vet ju aldrig! Men tack ännu för tipset, blev så glad! Nu får vi hoppas på det bästa.

  2. en annan mamma 17 januari, 2012 den 04:29 #

    Jag vet att det är skitjobbigt när folk ger råd och kommenterar, men nu gör jag det i alla fall just för att jag minns hur jobbigt det där var.

    Min son betedde sig på samma sätt vid tre-fyra mån. Så jag började ge välling på kvällen (och senare gröt). Vet inte om det berodde på att det inte fanns tillräckligt mycket mjölk eller om han bara började ha behov av annan näring än mjölk, men bättre blev det ganska fort. Sedan hör jag ju också till en av dom som egentligen tyckte det var skönt att sluta amma, så jag kanske var lite väl ivrig med extramat.

    • pompolina 19 januari, 2012 den 10:43 #

      Jag tycker inte alls det är jobbigt med råd! (Eller kanske då om man inte ber om dem hahaha), men tar så gärna emot råd här på bloggen. Jag började faktiskt ge välling till Vincent precis innan han blev 4 månader. Det hjälpte lite, några nätter ungefär men sedan blev det bara värre. Han får först välling och sedan mjölk på för han är så hungrig ännu efter 2 dl välling. Rådgivningsläkaren menade också att jag kan ge puré en extra gång (så stt han fåt fast mat 2 ggr i dagen) om det skulle hjälpa. Men det har det inte heller tyvärr gjort. Jag har haft ganska mycket problem med mjölkstockningar så ser nog också själv framemot att slippa ammningen småningom. Max. 6 månader har jag sagt. Dessutom stiger ju mjölken väldigt dåligt när man inte sover något…

      • en annan mamma 22 januari, 2012 den 12:45 #

        Förresten, hörde av en bekant att vällingen gav problem, eftersom barnet sedermera visade sig ha celiaki. Det hade rådgivningstanterna inte nämnt något om, så det tog länge innan de förstod. Men då borde ris- och majsvällingarna ju funka – och du har säkert testa det också. Det är nog jobbigt med barn som inte sover. Hoppas det blir bättre snart.

      • pompolina 23 januari, 2012 den 03:55 #

        Det är just majsvälling som jag gett eftersom han är så liten ännu. Men har nog funderat på den där maten ganska mycket. Fast det hela började ju nog då han ännu fick bara mjölk. Och tack, det är redan litelitelite bättre åtminstone fram till 04. Imorgon skall vi besöka en osteopat så vi får se vad de säger!

  3. Mimma 17 januari, 2012 den 06:15 #

    Stackare – hade det likadant för 8 år sen, har inte kommer över det ännu – går ännu i denna dag och lägger mig 21 för att hinna sova tillräckligt.
    Nu efterklokt tycker jag att mitt yngre jag borde bett om natthjälp av nån snäll släkting eller köpt densamma tex varannan natt under en period. Eller ens köpt hjälp 2 h per dag och sovit då hjälpen gått ut med barnet. Vi började sömnskola vid 6 månader och det hjälpte en aning. Kämpa på!

    • pompolina 19 januari, 2012 den 10:47 #

      Tack! Jag är nog också säker på att detta är någonsorts period, han har sovit så bra redan då han var riktigt nyfödd. Vi skall nog börja dela på nätterna här hemma verkar det som. Ingen orkar ju med sånt hät i långa perioder. Och så skall jag nog ta vara på lite hjälp på dagarna också med snälla mor- och farföräldrar. Och så skall jag påriktigt sova då han börjat sova en 1,5 timmes dagssömn, och INTE städa, putsa och feija. Fattar inte riktigt hur jag tänkte där…

  4. Linda 17 januari, 2012 den 08:37 #

    I feel you! Jag skall nog inte klaga som hamnar vara vaken 1,5h i natten, men då man blir väckt mitt i sitt djupaste sömn så e man nog inte den gladaste typen.. Har du ett cuplaton el. dyl ännu? Kan han som sagt ha någo magknip.. det låter så fruktansvärt jobbigt att han vaknar sådär ofta. Jag kan bara önska o hoppas att när han vänjer sig vid annan mat så att han börjar göra på nätterna det man skall, dvs. sowa. Kämpiskram!

    • pompolina 19 januari, 2012 den 10:50 #

      Nä, jag vet, det är faktiskt jobbigt också att bli väckt mitt i djupa sömnen. Jag har slutat använda Cuplaton för ungefär en månad sedan… Och nu när jag tänker efter började han sova lite sämre just då. Men har inte tänkt att det skulle handla om magknip för han gråter inte som han gjorde då när han hade ont i magen då förr. MEN allt är värt att testa så skall ta det i bruk igen och kolla om det hjälper! Kram tillbaka!

Kommentera

