Rosa bandet

16 Aug

För snart ett år sedan hamnade jag in på en diskussion där en FB statusuppdaterings grej som kopplades med kampanjen rosa bandet ifrågasattes.
Det handlade om en kampanj som förlöjligades av någon, och med närmare eftertanke var det inte heller en så jävligt bra kampanj där man skulle visa sitt stöd genom att kryptiskt skriva ”I like it on the table” i sin status och syfta på sin handväska. Vad har det för betydelse liksom. Vilket är helt sant. Vad är det för kampanj som skall vara hemlig för vissa och synlig för andra?

Det som jag fastnade för handlade mera om att det syftades på att folk fnissade och tyckte att det var en rolig sak. Jag blev skitarg. Dels för att jag påriktigt personligen berördes lite extra av just årets rosa bandet kampanj. Knappa ett år tidigare låg jag på avdelning R31 på kvinnokliniken bland fyra, eller kanske var det fem cancerpatienter och lyssnade på gråt och förtvivlan blandat med hopp och stark tro på att bli frisk. Lyckligtvis var jag inte en av dem med elakartade celler i mina tumörer.

Alla i min släkt är inte lika lyckligt lottade. Det kommer från ingenstans. Helt sådär bara. En vanlig fredag. Eller måndag eller onsdag.
Och just idag så önskar jag att alla sänder en liten tanke åt det där rosa bandet fast det inte är oktober. I oktober kan vi sedan köpa det där bandet för att stöda den där forskningen som gör att behandlingen kan bli ännu bättre än vad den redan är i dagens läge.

Nu måste jag avsluta inlägget. För han som är i min mage sparkar lite extra och undrar nog vad det är för oro som spänner runt magen. Och sanningen är ju att jag vet att allt kommer att bli bra till slut.

4 svar to “Rosa bandet”

  1. Linda 16 augusti, 2011 den 02:04 #

    ❤ Kämpiskram!

    • pompolina 17 augusti, 2011 den 01:53 #

      Tack ❤

    • pompolina 17 augusti, 2011 den 02:02 #

      ❤ Tack!

  2. Krista 16 augusti, 2011 den 08:33 #

    Kram gumman, du har så rätt ❤

Kommentera

